lördag 7 mars 2015

Tygbindor

All denna plast gör mig galen och när jag tänker efter så känns det helt fel att ha plast och parfym med blekmedel i kontakt med underlivet... Dessutom får jag kraftig reaktion av det.

Det slog mig just att om man har mens 5 dagar i månaden *12 månader = 60 dagar och är ungefär 1/6 av året som man går omkring och har mens.....

Jag ska därför göra som många andra och sy egna bindor. Jag har redan köpt ngr, men det vore kul att göra egen.

Jag är med i FB sidan https://www.facebook.com/groups/1460889590817770/ "Tygbindor menskopp mm" där jag fått råd om hur jag ska göra.
http://tygprodukter.michnik.se/indexTygbindor.htm har en tygbindeskola som jag inspireras av. På den sidan har hon även länkat till olika webbsidor där man kan köpa in material. Jag ska testa på att göra hennes Dagbinda extra ("heavy duty") fast ngn cm längre. alltså ngt i stil mellan dag och nattbinda. Hanna har skickat mig ett kitt med materialbank så att jag kan se olika tyger som hon använder.

  • - 27/28cm lång, 18 cm bredd med vingar
  • - vingar med tryckknappar
  • - vattentätt tyg som andas (polyuretanlaminerat polyestertyg Eco-PUL) jag vet att detta är plast, men det ligger inte direkt i kontakt med huden som vanliga plastbindor gör och är där för att det ej ska läcka.
  • - mellanlager av högabsorberande flanell och bambufleecefrotté
  • - mellanlager av flanell och högabsorberande bambu-bomullsinlägg
  • - rutvävd bomull eller bambu mot huden
  • - en tryckknapp fäst i varje vinge.


  •  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar